Saturday 10 November 2012

Rezeki, Impian, dan Ketentuan...

Assalamualaikum wbt...
Salam 1 dunia.. :)

haa...ni saye nak cerita sikit...tentang Rezeki, Impian, dan Ketentuan...

ok...rezeki seperti yang kita tahu, sememangnya ditentukan oleh Allah s.w.t Sang Pencipta Yang Maha Pemurah  Maha Kaya...Segala Puji bagi Allah s.w.t..sama juga seperti jodoh dan juga ajal maut..

                                    

walaupun ditentukan oleh Allah s.w.t...tetapi Allah mahu kita berusaha dalam mencari rezeki dan jgn putus asa...rezeki tidak semestinya duit...anak juga merupakan rezeki dari Allah...makan minum, pakaian, tempat tinggal...semuanya rezeki dari Allah...sudahkah bersyukur kita kepada Allah s.w.t? kita wajib bersyukur......setiap hari, kita wajib bersyukur....kita diberi oksigen percuma utk bernafas setiap hari di muka bumi Allah s.w.t..dan carilah rezeki yang halal...jgn lah kita lupa pada Pemberi Rezeki....jgn abaikan kewajipan kita dan janganlah kita lalai akan kewajipan kita kerana sibuk mengejar dan mencari rezeki di dunia..semoga kita saling ingat mengingati...

seterusnya...impian...setiap hamba Allah pasti mempunyai impian atau cita-cita...seperti saya juga, mempunyai impian yang tersendiri...dari kecil impian dan cita-cita saya sering berubah...itu juga sebab saya tak ingat cita-cita saya...hehe..yang saya ingat..dulu sewaktu saya belajar mengaji, ustazah selalu puji dan cakap saya cepat tangkap..senang ikut dan faham...sehinggakan setiap kali nak pergi kelas mengaji mama mesti cakap, "adik nanti dah besar jadi ustazah ye..??"....pada masa tu, sy akan jawab "tak nak!" dengan muka masam..hehe..tapi bile fikir balik sekarang ni...sememangnya saya berminat untuk jadi ustazah..cuma belum cukup ilmu agama untuk dikongsi..
cita-cita dan impian mama saya untuk saya menjadi seorang pendidik tidak pernah putus...dari saya kecil hingga sekarang..."kalau tak nak jadi ustazah, jadilah cikgu...tak pun jadi lecturer.." itulah kata-kata mama sampai sekarang...tapi sekarang die selalu suruh saya jadi lecturer...walaupun saya tidak berimpian untuk menjadi lecturer....impian saya sekarang adalah menjadi seorang penulis...walaupun saya tahu penulisan saya sangat lemah...tetapi saya tetap ingin menulis... :)

(Saidina Ali Bin Abi Talib berkata:  Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi.  Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti.)

Ketentuan pula....saya berserah kepada Allah s.w.t...saya akui gembira apabila melihat rakan2 berjaya, tetapi perasaan sedih juga menyelubungi hati kecil ini kerana saya masih lg di tempat yang sama, tidak mempunyai kerjaya seperti rakan2 yang lain...tetapi.....hanya Allah s.w.t tahu yang terbaik untuk saya...samada saya berjaya sambung belajar, atau bisnes saya akan maju, atau saya bekerja di tempat lain, atau saya berjaya menjadi seorang penulis, atau saya bertemu jodoh, semuanya ketentuan Allah s.w.t...saya hanya mampu berdoa, berusaha, dan tawakkal...seperti dikatakan sebelum ini, jodoh, ajal maut, dan rezeki ditentukan oleh Allah s.w.t...kita haruslah terima dengan hati yang terbuka dan redha...insyaAllah....pasti ada jalannya...aminn.... :)
maafkan saya andai terkasar bahasa, yg baik datang dari Allah s.w.t...yg buruk dan silap itu datang dari diri saya sendiri...

                            

~Wassalam~

No comments:

Post a Comment